Середа, 25 квітня, 2018
КУРС НБУ
USD
26.17
EUR
31.97
RUB
0.424

Голосувати по-новому: зміни в законодавстві про вибори

Відкриті списки, нові виборчі округи, новий порядок голосування, диктат партії над депутатами

7 листопада мінімально необхідною більшостю – 226 голосами «за», Верховна Рада в першому читанні прийняла проект нового Виборчого Кодексу, який вводить нові правила гри для політичних партій, кандидатів у депутати та навіть виборців.

Шлях змін, як зізнаються автори законопроекту, почався ще в 2010 році, оскільки саме тоді робочою групою під керівництвом тодішнього народного депутата Ключковського був розроблений новий Виборчий Кодекс, який став основою для запропонованого та прийнятого Верховною Радою 7 листопада. Проект Ключковського був зареєстрований в українському парламенті в березні 2010 року і встиг отримати позитивний висновок Венеціанської комісії.

Треба сказати, що прийнятий в першому читанні новий Виборчий Кодекс також пройшов непростий шлях: спрямований у Верховну Раду ще в жовтні 2015 року необхідний висновок парламентських комітетів він отримав лише навесні 2017 року, а проголосований в листопаді.

Роль ЦВК і нові округи у Виборчому кодексі

Як і раніше проведення виборчого процесу в Україні покладається на Центральну Виборчу Комісію з 15 осіб, обраних на термін в 7 років Верховною Радою за поданням Президента України.

Пікантності в реалізацію цього законопроекту додає той факт, що з нинішнього складу Центральної Виборчої Комісії термін повноважень прострочений фактично у 90%, тобто вона є просто нелегітимною і потребує заміни перед проведенням майбутніх виборів за новим Виборчим Кодексом.

Радикально будуть переглянуті виборчі округи, замість нинішніх округів планується створити відразу 4 типи виборчих округів:

1) єдиний загальнодержавний виборчий округ;
2) виборчі регіони;
3) територіальні виборчі округи (в тому числі закордонний виборчий округ);
4) виборчі дільниці.

Виборчих регіонів пропонується створити 27: по 2 отримають місто Київ і Дніпропетровська область, Південний виборчий регіон об’єднає в своєму складі Херсонську область і Автономну Республіку Крим.

Читайте также
Апетит з’являється під час їжі: за 12 років зарплати нардепів зросли учетверо

Відповідно і виборчих списків у партій, які висувають своїх кандидатів на виборах народних депутатів України має бути два: включені в загальнодержавний виборчий список і «розбиті» на регіональні списки кандидатів в депутати по кожному виборчому округу.

Також для потрапляння до Верховної Ради політичних партій необхідно буде подолати 4% -й бар’єр замість нині існуючого 3% -го.

На виборах згідно з Виборчим кодексом будуть партії з відкритими списками

Основним нововведенням Виборчого Кодексу при його повному прийнятті в другому читанні стануть відкриті списки політичних партій, що беруть участь у виборах. Простіше кажучи, персональний склад з прізвищами і біографіями кандидатів у депутати за партійним списком обов’язково будуть публікуватися в ЗМІ, щоб кожен виборець міг ознайомитися з представниками тієї партії, якій він довірить представництво своїх інтересів у Верховній Раді.

І загальнодержавний та регіональний списки кандидатів в депутати від політичних партій не пізніше ніж на 3-й день після реєстрації кандидатів повинен бути опублікований в газетах «Голос України» і «Урядовий кур’єр». Кожен регіональний список кандидатів в депутати від партії не пізніш як на сьомий день після реєстрації кандидатів у депутати публікується в регіональних засобах масової інформації відповідної області, Автономної Республіки Крим, міста Києва або Севастополя. Цього вимагає стаття 346 нового Виборчого Кодексу.

Необхідність введення такої норми автори проекту обгрунтували існуванням «основної і загальновизнаної проблеми законодавства про вибори в застосовуваних виборчих системах, які створили ситуацію відірваності як народних депутатів України, так і депутатів місцевих рад від виборців через відсутність впливу виборців на персональний склад парламенту». На думку авторів пропоновані ними зміни «дозволяють персоніфікувати голосування, що вимагає введення регіональних виборчих округів, і одночасно збереже стимули для підтримки загальноукраїнського характеру політичних партій, недопущення їх регіоналізації, що може нести загрозу подальшому поглибленню міжрегіональних конфліктів і дестабілізації ситуації в державі».

Нововведення Виборчого кодексу – диктат партій

Важливим нововведенням можна назвати той факт, що згідно зі статтею 360 кандидатам в депутати заборонять мати свій виборчий фонд, фінансуватися їх виборча діяльність повинна за рахунок коштів виборчого фонду партії, кандидатами від якої вони є.

изменения в Избирательном кодексе

Кандидат може «допомогти» рідної партії, внесши в її виборчий фонд внесок як фізична особа на рівні не вище 400 мінімальних заробітних плат на момент початку виборчого процесу. На сьогодні загальна сума внеску однієї фізособи обмежується 1 мільйоном 280 тисячами гривень.

Таким чином подібна норма покликана захистити процвітаючу в українських партіях «торгівлю» місцями в передвиборних списках. За задумом авторів кандидат цілком офіційно зможе оплачувати своє обрання через партійний фонд, що зробить фінансування передвиборної кампанії більш прозорою. Разом з тим, кандидати в народні депутати виявляються і більш пов’язаними тепер уже і фінансовою дисципліною, оскільки партія зможе диктувати умови кандидатам, особливо “зі сторони”, так як кандидати від політсили не зобов’язані бути її членами.

Також ця норма навряд чи припинить практику торгівлі мандатами, адже потрапляння до виборчого списку партії можна, як і раніше, продавати, а потім ще й отримувати гроші від кандидатів цілком офіційно як внески від фізичних осіб на фінансування передвиборної кампанії політичної сили.

Втім, одне послаблення для кандидатів законопроект безсумнівно робить, правда тільки для представниць прекрасної статі. Так, стаття 341 Виборчого Кодексу вимагає від партій в кожній п’ятірці виборчого списку мати не менше 2 жінок, таким чином довівши присутність в своєму списку останніх до як мінімум 40%.

Заповнювати бюлетень на виборах по-новому

Мабуть, найбільш незрозумілим пунктом Виборчого Кодексу є стаття 368, яка роз’яснює правильне заповнення виборчого бюлетеня:

1. У бюлетені виборець вписує в трафарети біля тексту «Підтримую виборчий список політичної партії за порядковим №» дві цифри, що позначають порядковий номер партії, за кандидатів (кандидата) у депутати від якої голосує виборець, в офіційному переліку політичних партій – суб’єктів виборчого процесу. У разі, якщо порядковий номер партії менше 10, в перший трафарет вписується цифра «0».

2. Виборець має право вписати у виборчому бюлетені в трафарети біля тексту «Підтримую кандидата в народні депутати України від цієї політичної партії за порядковим №» дві цифри, що позначають порядковий номер кандидата в депутати, за якого голосує виборець, в регіональному виборчому списку партії, яку він підтримав згідно з частиною першою цієї статті. У разі, якщо порядковий номер кандидата в депутати менше 10, в перший трафарет вписується цифра «0».

3. Якщо виборець не скористався правом, зазначеним у частині другій цієї статті, або якщо у виборчому бюлетені трафарети біля тексту «Підтримую кандидата в народні депутати України від цієї політичної партії за порядковим №» вписано цифри, які позначають неіснуючий порядковий номер кандидата, вважається, що виборець підтримує весь регіональний список кандидатів в депутати від відповідної партії, однак не голосує за окремого кандидата з цього списку.

Вже з опису стає очевидним, що нові правила прописані незрозуміло, що, втім, багато в чому відбулося через відсутність зразка самого бюлетеня, так що у виборців неминуче виникне плутанина при їх заповненні, уникнути чого може лише через попереднє навчання виборців.

У спрощеному вигляді новий виборчий бюлетень дозволить виборцю зробити вибір проголосувати чи за політичну партію або ж за конкретного кандидата з її списку. В обох випадках голос буде зараховано політичній партії, у другому випадку тієї, в чий виборчий список входить кандидат.

Менше місцевих депутатів, мерам великих міст – абсолютна підтримка

Також зміни торкнуться і місцевих виборів, починаючи від кількості депутатів місцевих рад і закінчуючи новими вимогами до обрання мерів великих міст.

Читайте также
Верховна Рада VIII скликання: най-най, але не для українців

Так, вибори депутатів міської (міста, кількість виборців більш 90.000 чоловік), обласної ради проводяться на основі пропорційного представництва за відкритими списками у багатомандатних виборчих округах, а чисельний склад місцевих рад залежно від кількості жителів становить:

від 100 тисяч до 250 тисяч виборців – від 30 до 40 депутатів;
від 250 тисяч до 1 мільйона виборців – від 40 до 60 депутатів;
більше 1 мільйона виборців – від 60 до 100 депутатів.

Межі кількісного складу обласної ради складають 80 депутатів при кількості до 2 мільйонів виборців і 120, якщо в області налічується понад 2 мільйонів виборців. В цілому це трохи нижче ніж сьогодні.

Також є вимоги і до кандидатів у мери міст з населенням понад 90 тисяч осіб. У подібних випадках пропонується застосувати систему абсолютної більшості, тобто переможець повинен буде набрати не більше за інших кандидатів, а понад 50% голосів виборців, що за задумом авторів нового Виборчого Кодексу має «підвищити рівень суспільної довіри і політичний авторитет міських голів відповідних міст».

Попереду у Виборчого Кодексу ще друге читання, на якому проект цілком може бути «зарубаний» – надто вже багато хто страждає від подібних нововведень і перш за все представники регіональних політичних і фінансових кланів, яким з прийняттям Кодексу доведеться йти на уклін до політичних партій, а не « засівати» виборчий округ гречкою як раніше.

На думку ж народного депутата України від Блоку Петра Порошенка Сергія Лещенка, опозиційно налаштованого до своєї фракції і президента, вдале голосування 7 листопада і зовсім було випадковістю.

«Історія про те, як Банкова сама себе пошила в дурні. Намагаючись розвести всіх, вони сформували ситуативну більшість в 226 голосів. І Рада проголосувала в першому читанні Виборчий кодекс, який передбачає вибори до парламенту за відкритими списками. Тобто одну з трьох вимог вулиці. Зараз Банкова оперативо готує темники для своїх депутатів та прихованих “консерв”, щоб на телеефірах розказувати, що вони насправді за відкриті списки. Але просто подивіться на голосування цих депутатів.
Герасимов – утримався
Кононенко – не голосував
Грановський – не голосував
Князевич – утримався
Ірина Луценко – не голосувала
І треба визнати – якби не початок протестних акцій, то цього результату теж би не було», – написав депутат на своїй сторінці в Facebook.

Історія про те, як Банкова сама себе пошила в дурні. Намагаючись розвести всіх, вони сформували ситуативну більшість в…

Posted by Сергій Лещенко on 2017 m. lapkritis 7 d.

Поділитися в соц мережах
Залишити коментар

Вибір редакції

Без талонів і медкарт: які нововведення чекають на українців на прийомі у лікаря

13 березня набув чинності наказ Міністерства охорони здоров'я України №157, підписаний 26.01.2018...

19/3/2018

Вилов риби в Україні: галузь повільно зникає

Обсяг вилову водних біоресурсів українськими рибалками із 1989 року скоротився в 11 разів: з 1,1 ...

6/3/2018

Футбольні фанати і політика: точки дотику

Фанати київського «Динамо» їздили в Афіни на недавній матч Ліги Європи з місцевим клубом АЕК і оп...

6/3/2018

Кого обманює Кабмін: мінімальна зарплата в Україні виросла разом із заборгованістю по її виплаті

Другий рік в Україні відбувається помітне зростання мінімальної заробітної плати на законодавчому...

27/2/2018