Середа, 25 квітня, 2018
КУРС НБУ
USD
26.17
EUR
31.97
RUB
0.424

За колабораціонізм – 15 років: в Україні хочуть карати посібників агресорів

коллаборационизм

Слідом за прийняттям в першому читанні законопроекту про реінтеграцію Донбасу і перенесенням його остаточного прийняття на січень, у Верховній Раді вирішили потурбуватися населенням тимчасово окупованих територій, точніше тією його частиною, яка співпрацювала з окупантами і «владою» псевдодержавних утворень.

Що таке колабораціонізм

20 грудня на сайті Верховної Ради України був зареєстрований законопроект №7425 «Про захист української державності від проявів колабораціонізму» авторства 9 народних депутатів України.

Згідно з авторами, передбачається встановити чіткі визначення для осіб-громадян України, що вступили у співпрацю з ворогом. Так колабораціоніст – це особа, яка співпрацювала або співпрацює з ворогом під час здійснення ним агресивних дій, розгортання збройного конфлікту проти України; сприяла або сприяє в здійсненні такої агресії або розгортанні конфлікту; надавала або надає допомогу ворогові під час підготовки та проведення такої агресії, при розгортанні збройного конфлікту.

Колабораціонізмом має стати співпраця з ворогом, сприяння в здійсненні агресивних дій, розгортання збройного конфлікту проти України, наданні допомоги ворогові під час підготовки та проведення агресії, при розгортанні збройного конфлікту.

У свою чергу співпраця з ворогом – це будь-яка участь, вчинення спільних з ворогом дій, спрямованих на нанесення шкоди суверенітету, територіальный цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України.

Колаборантам – перевірку, комісію і покарання

Відноситься людина до колаборантів чи ні повинна показати перевірка на колабораціонізм, яку проводить спеціальна Комісія з питань розгляду фактів колабораціонізму, за заявою платника, за рішенням комісії, заяви третіх осіб або відповідно до вимог самого законопроекту №7425 «Про захист української державності від проявів колабораціонізму».

Згідно зі статтею 11 пропонованого законопроекту обов’язкова перевірка на колабораціонізм повинна бути проведена:

1) перед призначенням особи на державну службу або службу в органах місцевого самоврядування;
2) перед ухваленням рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про підтвердження чи не підтвердження здатності судді (кандидата на посаду судді) здійснювати правосуддя у відповідному суді;
3) після реєстрації особи для участі у виборах органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
4) перед призначенням особою рядового і начальницького складу правоохоронних органів та працівником інших органів, яким присвоюються спеціальні звання, військовослужбовцям Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до закону;
5) після надходження особи на іншу посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
6) перед затвердженням складу комісій, робочих груп, інших органів, утворених при органах державної влади або місцевого самоврядування;
7) при призначенні на роботу на об’єкт, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави;
8) при проведенні перевірки громадян у зв’язку з їх допуском до державної таємниці.

Читайте також
Росія vs Україна: антиросійські санкції і їхнє майбутнє

В ході перевірки Комісія може оперувати поясненнями учасників процесу перевірки, документами, свідченнями свідків, висновками або поясненнями експертів, поясненнями або консультаціями фахівців, інформацією, розміщеною в мережі Інтернет, інформацією, отриманою Комісією за результатами направлення запитів до фізичних, юридичних осіб, об’єднанням громадян, суб’єктам владних повноважень та інші джерела інформації, не заборонені законом.

У разі визнання особи такою, яка підпадає під дії закону про колабораціонізм, вона може оскаржити дане рішення в суді, що дозволяється статтею 23 законопроекту.

Якщо ж суд не підтримав претензії особи, визнаної колаборантом, згідно зі статтею 12 на неї накладаються такі обмеження у вигляді заборони:

1) займати будь-які посади на державній службі та службі в органах місцевого самоврядування;
2) обиратися в органи державної влади і органи місцевого самоврядування;
3) здійснювати правосуддя у відповідному суді;
4) бути особою рядового і начальницького складу правоохоронних органів та працівником інших органів, яким присвоюються спеціальні звання, військовослужбовцем Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до закону;
5) займати, бути призначеним або обраним на будь-які посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
6) призначатися, обиратися, бути включеним в комісії, робочі групи, інші органи, утворені при органах державної влади або місцевого самоврядування, бути залученим експертом по роботі зазначених органів;
7) призначатися на роботу до об’єкта, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави;
8) бути допущеним до державної таємниці;
9) отримувати дозволи на придбання, зберігання і носіння вогнепальної мисливської, холодної, пневматичної зброї.

Дані обмеження можуть накладатися на особу, визнану колаборантом, на термін від 10 років (в разі каяття, співпраці і надання допомоги у викритті інших осіб, підозрюваних в колабораціонізмі) до 15 років.

У разі ж якщо на особу, визнана колаборантом згідно з Кримінальним кодексом України, накладена заборона займатися певною діяльністю або ж займати певні посади на якийсь термін, до цього терміну додаються ще 10 або 15 років від комісії з питань розгляду фактів колабораціонізму.

Термін, протягом якого громадянина України можна перевірити на колабораціонізм, становить 20 років з дня закінчення агресії проти України і / або збройного конфлікту, що підтверджується постановою Верховної Ради України.

Колаборантом можуть визнати за все: від участі в боях до постів в соцмережах

Законопроект дуже широко трактує форми колабораціонізму, за які можна буде визнати громадянина колаборантом.

Читайте також
Політичні підсумки 2017: прорив на зовнішній арені і застій всередині країни

Стаття 10 перераховує форми колабораціонізму, за які громадянин України може бути визнаний «неблагонадійним», і цей перелік досить широкий – забезпечення участі регулярних військ в бойових діях на території України; проведення розвідувально-підривної і диверсійної діяльності; розпалювання міжетнічної, міжконфесійної, соціальної ворожнечі і ненависті, сепаратизму і тероризму; створення і всебічну підтримку органів «влади», самопроголошених або створених ворогом; освіту екстремістських незаконних збройних угруповань, діяльність яких спрямована на дестабілізацію внутрішньої соціально-політичної ситуації в Україні та інше.

Цікаво, що колабораціонізмом може бути визнана, наприклад, організація мітингу, демонстрації, пікетування, страйки в рамках співпраці з ворогом, з метою сприяння і надання йому допомоги в здійсненні агресивних дій, розгортання збройного конфлікту проти України.

Поплатитися можна за пости в соцмережах, за допомогою яких закликається підтримати ворога або органи «влади» Криму і непідконтрольної частини Донбасу, робота в цих самих органах на відповідальних посадах, пов’язаних з прийняттям рішень.

Потрапити під удар можуть педагоги шкіл і вузів, котрі публічно закликали до підтримки ворога і «органів влади», і які вели агітацію на користь адміністрацій Криму та самопроголошених ЛДНР, а також працівники медіа, які брали участь в організації і проведенні інформаційних компаній, спрямованих на «забезпечення підтримки ворога при здійсненні ним збройної агресії або збройного конфлікту проти України».

Нарешті, підпадає під колабораціонізм і безпосередня участь у військових діях, збройному конфлікті на боці ворога, а також проведення заходів з пошуку і вербування інших осіб з метою забезпечення здійснення агресивних дій і розгортання збройного конфлікту.

Втім, самі автори законопроекту запевняють, що даний законопроект торкнеться лише незначної частини громадян України – близько 0,5%, в числі яких «депутати» в «ДНР» і «ЛНР», керівники міських «адміністрацій» та інші «чиновники», співробітники «республіканських» медіа, керівництво і викладацький склад вищих навчальних закладів, особи, причетні до проведення «референдумів» 2014 року.

Закон про колабораціонізм – кийок в руках Президента

Перелік можливих фактів колабораціонізму настільки широкий, що трактувати його можна по-різному, про що вже заявили юристи.

Читайте також
День пам’яті жертв Голодомору: данина пам’яті або політичний піар

«Самі формулювання закону настільки розпливчасті, що дозволять практично будь-яку людину притягнути до відповідальності за будь-які висловлювання, які суперечитимуть основоположної лінії висловлювань української влади. Так як, по суті, при бажанні будь-які слова можна вважати такими, які грають на руку агресору або “ЛНР” і “ДНР”, – коментує ситуацію юрист Ростислав Кравець. – Тобто, існує ризик, що новий законопроект може перетворитися в інструмент репресій. Законопроект дасть привід оголошувати колаборантами всіх, чия думка відрізняється від курсу правлячої партії. Цей законопроект втручається в цивільні права і несе в собі загрозу побудови тоталітарної держави».

Правдоподібності такого висновку додає той факт, що згідно із законопроектом склад Комісії з питань розгляду фактів колабораціонізму з 50 осіб формується на конкурсних засадах комісією, до складу якої увійдуть по 2 представника від Президента України, ВР, Кабміну, СБУ і Служби зовнішньої розвідки України.

Остаточний склад Комісії з питань розгляду фактів колабораціонізму також визначається Президентом і оформляється його Указом. Словом, очевидно, що новий орган буде абсолютно підконтрольний голові держави.

Важливо також і те, що можливість Комісії з колабораціонізму збирати докази і призначати покарання фактично прирівнює її статус до судового органу, якщо і не де-юре, то вже точно де-факто, що мимоволі навіює аналогією з сумними «трійками НКВС» 30-х років минулого століття.

Втім, в законопроекті є лазівка ​​для «потрібних» людей. Так, згідно з частиною 3 статті 11 законопроекту, якщо підозрюваний в колабораціонізмі доведе, що змушений був брати участь в акціях на підтримку з-за загрози фізичного насильства, примусу або для усунення загрози їх застосування, то покарання йому вдасться уникнути.

Поділитися в соц мережах
Залишити коментар

Вибір редакції

Без талонів і медкарт: які нововведення чекають на українців на прийомі у лікаря

13 березня набув чинності наказ Міністерства охорони здоров'я України №157, підписаний 26.01.2018...

19/3/2018

Вилов риби в Україні: галузь повільно зникає

Обсяг вилову водних біоресурсів українськими рибалками із 1989 року скоротився в 11 разів: з 1,1 ...

6/3/2018

Футбольні фанати і політика: точки дотику

Фанати київського «Динамо» їздили в Афіни на недавній матч Ліги Європи з місцевим клубом АЕК і оп...

6/3/2018

Кого обманює Кабмін: мінімальна зарплата в Україні виросла разом із заборгованістю по її виплаті

Другий рік в Україні відбувається помітне зростання мінімальної заробітної плати на законодавчому...

27/2/2018